scudent
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
scudent

New Dental Forum

HomePortalLatest imagesSearchRegisterLog in

William Bouguereau ... finally .. +18

Go down 
4 posters
AuthorMessage
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

William Bouguereau ... finally .. +18 Empty
PostSubject: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 12:57 am

نظرا لتحسن الظروف نعيد طرح أحد الموضوعات المحذوفة .. و في ظل ادارة أحسبها أكثر رشدا من سابقتها .. نعرض لوحات الفنان
ويليام .. الموضوع يحتوي علي لوحات قد يجدها البعض خليعة و قد ينظر اليها البعض بعين ناقدة حاقدة .. و قد يهتف البعض الأخر مناديا
بحذف الموضوع بالكامل .. فقبل أن تعلو الأصوات و قبل تغلي الدماء في رؤوس أعداء الفن .. أعلن أن الموضوع للكبار فقط .. ليس سنا بل عقلا .. و للبالغين فقط .. ليس فيسيولوجيا قدر ما هو ثقافيا و فنيا و أدبيا ..

William Bouguereau من هو ؟؟

علي العكس من معظم الفنانين لم يواجه ويليام فشلا في حياته .. قد كان رجلا ناجحا من البداية .. بل اننا لا نبالغ في وصف مشواره
بالسهم الدائم الارتقاء لأعلي .. حتي عانق السماء و لمس أعلا نجومها ..

William Bouguereau مواليد la rochelle بفرنسا و تحديدا 30 نوفمبر 1825
و توفي في نفس المدينة في أغسطس 1905

بمساعدة عمه أيوجين تعلم ويليام الأنجيل و الاتينية و اليونيانية و الكثير من الأساطير التي أثرت خياله في سن صغير جدا
كما تعلم دروسا في الرسم و ظهرت موهبته الفذة بعد أقل من عامين من الدراسة بفوزة باول جائزة من مدرسة Bordeaux Ecole des Beaux-Arts.

و بمساعدة عمه مرة أخري و بفضل الاموال التي جمعها من رسم البوريتريهات استطاع القيام برحلته الي باريس حيث المفترض
أن يكمل تعليمه و مرة أخري بعد اقل من شهرين من مكوتة بباريس استطاع الفوز بجائزة the Prix de Rome عن عمر 21 عاما
و استطاع الفائز السفر الي روما و المكوث هناك لاربع أعوام قضاها في الدراسة في villa medici
حيث ألهمته ايطاليا بالكثير و الكثير و ظهر سحرها في معظم اعماله بعدها ..
بعودته الي فرنسا مرة أخري 1854 و الفوز بالعديد و العديد من الجوائز سواء في الرسم او الديكور و حصولة علي جماهيرية عريضة
و اتفاق النقاد و الجمهور علي موهبتة الملفته .. لمع نجمه عاليا حتي وصل الي امريكا و انجلترا .. و دعونا لا نبالغ ان قلنا ان ويليام
صار عالميا من وقتها ..
1857 وسام من الطبقة الاولي
1859 تعيينه فارسا بفرنسا
1876 وسام الشرف
1876 اختياره ضمن 40 فنانا كأعضاء أكاديمية الفنون الجميلة Académie des Beaux-Arts اعلي وسام شرفي يحصل
عليه فنان بفرنسا ..
1885 وسام الشرف الأكبر وتعيينه رئيسا للـ Legion of Honour
1862 تعيينه عضو شرفي لمجتمع الفنانين ببلجيكا
1866 تعيينه عضو للأكاديمية الملكية للفنون الجميلة بهولندا
1879 وسام من الطبقة الاولي في المهرجان العالمي بميونخ
1881 حصوله علي لقب فارس ببلجيكا
1889 عضو في التنظيم الشرفي باسبانيا و عضو في الاكاديمية الملكية للفنون الجميلة ببلجيكا
كما عمل كمدرس في Ecole des Beaux-Arts و اكاديمية جوليان المستقلة

علي عكس حياته العملية المليئة بالنجاح .. كانت حياتة الشخصية مليئة بالألم
حيث تزوج ماري نيلي و انجب منها خمس ( 3 صبية و فتاتين )
و عاش حياة سعيدة قصيرة حتي طاردته الاحزان بوفاة ابنتة اثناء الولادة .. و مات جورج ابنه بعدها عن عمر 16 عاما فقط ..
تلاه بعامين وفاة زوجتة .. و بعد فترة وجيزة مات رضيعة موريس ..
و بالطبع تأثر الفنان بحياته التراجيدية و رسم Pietŕ in 1876 مهداه لروح ابنه جورج
كما رسم Vierge Consolatrice
بعد وفاة ابنه الاخير باول بمرض السل عن عمر يناهز 30 عاما ..
تحولت حياة الفنان مرة اخري بخطبته للفنانة الامريكية اليزابيث جان .. حيث عاشا سويا سنوات سعيدة قليلة قبل وفاته دون زواج
رسمي عن عمر يناهز الـ 91 عاما ..
Back to top Go down
http://www.halwasah.blogspot.com
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 2:27 am

بوريتريه لنفسه

William Bouguereau ... finally .. +18 Bougue12
Back to top Go down
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 2:31 am

William Bouguereau ... finally .. +18 Lamour14

William Bouguereau ... finally .. +18 Le_rav12
Back to top Go down
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 2:36 am

William Bouguereau ... finally .. +18 B_810 William Bouguereau ... finally .. +18 Deanes11 William Bouguereau ... finally .. +18 Willia11
Back to top Go down
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 2:38 am

William Bouguereau ... finally .. +18 Linnoc10 William Bouguereau ... finally .. +18 Cancio10 William Bouguereau ... finally .. +18 11430310
Back to top Go down
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeMon Mar 24, 2008 2:40 am

William Bouguereau ... finally .. +18 03-18-10 William Bouguereau ... finally .. +18 74661010 William Bouguereau ... finally .. +18 Dante210
Back to top Go down
SEMSEM
beginner
beginner
SEMSEM

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeSat Mar 29, 2008 12:10 am

دكتور فريد بعد اذنك كان ليا تعليق بسيط
احنا مقولناش ان ويليام ده رسمه وحشه وان انه مش فنان بل بالعكس تكاد تكون الموهبه جميله عنده لكن للاسف الرسمات اللى حضرتك رفعتها دى تتنافى معانا لانها بتخدش الحياء بل وبتاذي العين كمان حضرتك ممكن ان كنت اخترت صور اكثر احتراما مكنش الموضوع اتحذف ولا ايه؟ ارجو تقبل رايى وارجو من حضرتك انك تحط صور تانيه وبعدين انا عارفه انه فيه حريه تعبير لكنها بتكون فى حدود ما يسمح له دينا وتقاليدناوغير كده وكده فى مواضيع اظن انها اهم من كده مكن انها تتطرح على ساحه الحوار العا م وبعدين مش كل واحد معجبتهوش الصور دى يبقى عدو الفن ولكنه عدو لكل من يؤذى الدين ومعلش الصور دى بتاذى الدين وبتاذينا كمسلمين(اللهم بلغت اللهم فاشهد)
Back to top Go down
fareed4speed
beginner
beginner
fareed4speed

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeTue Apr 01, 2008 4:10 am

Quote :
ممكن ان كنت اخترت صور اكثر احتراما مكنش الموضوع اتحذف ولا ايه؟

مش هاعلق علي كلمة صور أكثر إحتراما .. أما الموضوع أتحذف ليه .. المنطق بيقول لوجود عيب بالموضوع أو
عيب في اللي حذف الموضوع .. تختلف الاراء و تتعدد و أي حد من حقه يشوف العيب فين ؟؟

Quote :

لانها بتخدش الحياء بل وبتاذي العين كمان

خدوا عيني شوفوا بيها

Quote :

وارجو من حضرتك انك تحط صور تانية

لو كان كلامك علي الصور العريانة زي ما بيعشق البعض تسميتها ففي صور مش عريانة مش عارف شوفتوها ولا لأ ..
و لو كان قصدك صور بمعني لوحات تانية لوليام فدول كل اللي قدرت اجمعه ..
Quote :

فى مواضيع اظن انها اهم من كده مكن انها تتطرح على ساحه الحوار العا م

أكيد في مواضيع ممكن تكون اهم .. لكن مش معني كدا ان دا موضوع تافه .. ولا ان الفن مثلا مش مهم .. اما لو رجعنا
للأصل في الكلام فدا منتدي و لحسن حظ الجميع انه لم يتم تعيين احدهم لتحديد ماهو مهم وجوده في المنتدي و ماهو اكثر
أهمية او اقل .. و دا ما يمنعش طبعا اني منتظر اشوف الأهم من حضرتك .. و نرجع مرجوعنا تاني للموضوع نفسه
لو السادة الاعضاء عايزينه يتحذف و اجمعوا انا ما عنديش مانع يتحذف .. لكن بلاش حد يتكلم نيابة عن الكل .. لأن
كل واحد في المنتدي بيعبر عن راية الشخصي وليس رأي المنتدي ولا اعضاءه ..

Quote :

عدو لكل من يؤذى الدين ومعلش الصور دى بتاذى الدين وبتاذينا كمسلمين

مرة أخري بتتلكمي نيابة عن المسلمين .. و بتدخلي الدين في موضوع تاني خالص .. التعليقات اللي توقعتها اول مرة
نزلت الموضوع كنت فاكرها هتكون نقد في اسلوب الرسم مثلا او اعجاب او حد يقولنا دي مدرسة ايه و بتعمل ايه ..
لكن اتفاجئت بحذف الموضوع و ردود افعال غريبة .. دلوقتي ما بقاش حاجة ممكن تفاجئني و انا بنزله لتاني مرة ..
حتي لو قالوا انه موضوع ضد نظام الحكم او انه سبب انهيار عراقنا الحبيب ..

اللوحات موجودة للي يحب يشوفها و اللي ما يحبش ببساطة ما يشوفهاش .. و فيه تحذير كتبته قبل اللوحات عشان
اخواننا اللي حيائهم بيتخدش بسرعة .. و محدد سن فوق 18 سنة عشان صغارنا في البيوت ..

هذا و تقبلي وافر الاحترام و التقدير
Back to top Go down
Mad Dentist
Admin
Mad Dentist

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeTue Apr 01, 2008 12:26 pm

اولا انا معاك يا فريد و ده ليس تحيزا و العياز بالله لكن ايمانا منى بحرية الفكر و الراى و شكرا
Back to top Go down
https://scudent.forumakers.com
Mad Dentist
Admin
Mad Dentist

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeTue Apr 01, 2008 12:35 pm

فى نفس الوقت انا مع الدكتوره لانى برده بحترم حرية التعبير عن الراى و لكن للامانه الموضوع لم يكن بهذه الاباحيه من وجهة نظرى و هناك تحذير فى عنوان الموضوع و شكرا
Back to top Go down
https://scudent.forumakers.com
SEMSEM
beginner
beginner
SEMSEM

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeThu Apr 03, 2008 4:18 pm

Quote :
أكيد في مواضيع ممكن تكون اهم .. لكن مش معني كدا ان دا موضوع تافه .. ولا ان الفن مثلا مش مهم .. اما لو رجعنا
للأصل في الكلام فدا منتدي و لحسن حظ الجميع انه لم يتم تعيين احدهم لتحديد ماهو مهم وجوده في المنتدي و ماهو اكثر
أهمية او اقل .. و دا ما يمنعش طبعا اني منتظر اشوف الأهم من حضرتك .. و نرجع مرجوعنا تاني للموضوع نفسه
لو السادة الاعضاء عايزينه يتحذف و اجمعوا انا ما عنديش مانع يتحذف .. لكن بلاش حد يتكلم نيابة عن الكل .. لأن
كل واحد في المنتدي بيعبر عن راية الشخصي وليس رأي المنتدي ولا اعضاءه
..
اولا انا مكلمتش بالنيابه عن حد انا اتكلمت من راى الشخصى وانا مقلتش ان الموضوع يتحذف لكن قلت ان حضرتك تجمع صور تانيه للفنان ده تكون احسن من كده شويه
Quote :

عدو لكل من يؤذى الدين ومعلش الصور دى بتاذى الدين وبتاذينا كمسلمين

Quote :
مرة أخري بتتلكمي نيابة عن المسلمين .. و بتدخلي الدين في موضوع تاني خالص .. التعليقات اللي توقعتها اول مرة
نزلت الموضوع كنت فاكرها هتكون نقد في اسلوب الرسم مثلا او اعجاب او حد يقولنا دي مدرسة ايه و بتعمل ايه ..
لكن اتفاجئت بحذف الموضوع و ردود افعال غريبة .. دلوقتي ما بقاش حاجة ممكن تفاجئني و انا بنزله لتاني مرة ..
حتي لو قالوا انه موضوع ضد نظام الحكم او انه سبب انهيار عراقنا الحبيب
..
اولا يا دكتور انا متعوده فى حياتى ان كل عمل بعمله اقرنه بالدين و اقول هلى العمل ده هيرضى ربنا ولا هيغضبه ؟هيزعله منى ولا هيخلى ربنا راضى عنى؟ واظن ان مفيش غلط فى كده

Quote :
اللوحات موجودة للي يحب يشوفها و اللي ما يحبش ببساطة ما يشوفهاش .. و فيه تحذير كتبته قبل اللوحات عشان
اخواننا اللي حيائهم بيتخدش بسرعة .. و محدد سن فوق 18 سنة عشان صغارنا في البيوت
..
هههه والله انا ممكن اكون عندى 18 سنه لكن عقلى والحمد لله ممكن يكون احسن م واحد اكبر من كده وعلى العموم شكرا لذوق حضرتك وهيا كانت فعلا غلطه من الاول انا انا رديت

هذا و تقبلي وافر الاحترام و التقدير[/quote]
Back to top Go down
dr. nOha
beginner
beginner

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeThu Apr 03, 2008 6:12 pm

Quote :
هههه والله انا ممكن اكون عندى 18 سنه لكن عقلى والحمد لله ممكن يكون احسن م واحد اكبر من كده وعلى العموم شكرا لذوق حضرتك وهيا كانت فعلا غلطه من الاول انا انا رديت

على فكره يا سمسمه دكتور فريد أكيد ماكانش قصده اللي انتي فهمتيه

باين من الكلام انه يقصد اللي دون ال 18 سنه

* * *

أنا بس نفسي أقول حاجه عشان ما نقلبش المنتدى خناق زي اللي قبله في نفس الوقت الموضوع مش مستاهل

احنا ممكن اللي ينزل موضوع الأعضاء يدخلوا يقولوا رأيهم في الموضوع دون نقد صاحب الموضوع

أو يعني اللي يدخل يبدي رأيه فقط في الموضوع نفسه

والله انا ماأقصدك انتي يا سمسمه انا باتكلم بوجه عام منعا للمشاكل

يعني مثلا اللي يدخل يقول موضوع كويس أو موش كويس

يقيم الموضوع نفسه

كده كلنا هنستريح ومفيش مشاكل هتحصل

* * *

وبالنسبه لرأيي في الموضوع

هو كويس بس انا ماباحبش النوع ده من الفن

وشكراااااا
Back to top Go down
SEMSEM
beginner
beginner
SEMSEM

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitimeThu Apr 03, 2008 6:24 pm

بصى با نهى انتى عندك حق طبعا بس انا فعلا قلت راى فى الموضوع و ما انتقدتش صاحب الموضوع او قلت فى حقه كلمه
وسواء كان يقصد اللى قاله او ميقصدش ف مش مهم عندى وعلى العموم الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه ولا ايه وان مش زعلانه من حد وارجو انى اكون مزعلتش حد
Back to top Go down
Sponsored content

PostSubject: Re: William Bouguereau ... finally .. +18   William Bouguereau ... finally .. +18 Icon_minitime

Back to top Go down

William Bouguereau ... finally .. +18
Back to top 
Page 1 of 1